STUDIA PODYPLOMOWE - nabór na semestr zimowy 2024/2025

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Studia podyplomowe: Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i wsparcia rodziny

Szczegóły
Kod 52-NPWW22
Jednostka organizacyjna Centrum Studiów Podyplomowych
Forma studiów Niestacjonarne
Poziom kształcenia Podyplomowe
Języki wykładowe polski
Minimalna liczba studentów 25
Limit miejsc 30
Czas trwania 2 lata (4 semestry)
Adres komisji rekrutacyjnej Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji
ul. Bielska 62
43-400 Cieszyn
Adres WWW https://www.studiapodyplomowe.us.edu.pl/kwalifikacyjne-studia-podyplomowe-wczesne-wspomaganie-rozwoju-dziecka-i-wsparcia-rodziny-edycja-2023/
Wymagany dokument
  • Wykształcenie wyższe
Obecnie nie trwają zapisy.

Minione tury w tej rekrutacji:
  • Tura 1 (16.09.2024 12:00 – 31.10.2024 23:59)

 

Charakterystyka studiów

Cel studiów

Celem studiów jest przygotowanie kadry do realizacji zadań w nowym międzyresortowym modelu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny, a w szczególności wsparcia rodziny w jej naturalnym środowisku, pracy w interdyscyplinarnym zespole WWR, w skoordynowanej międzysektorowej sieci podmiotów WWR oraz w społeczności lokalnej.

Opis studiów 

Zajęcia odbywają się w wersji hybrydowej.

Realizacja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny wymaga od specjalistów udzielających tego wsparcia, specyficznej wiedzy, umiejętności oraz postaw społecznych zgodnych z rekomendacjami The European Association on Early Childhood Intervention (EAECI). Przygotowanie odpowiedniej kadry do realizacji powyższych zadań wymaga zatem ujednolicenia zakresu kompetencji specjalistów WWR obecnie pracujących, powiązania różnych obszarów wiedzy przy uwzględnieniu wielorakich kontekstów i zasobów środowiska, indywidualnych predyspozycji dziecka i rodziny, wprowadzenia rekomendowanych strategii i udowodnionych metod postępowania, które muszą być dostosowane do indywidualnych możliwości, preferencji:

  • każdego dziecka
  • jego rodziny
  • pozarodzinnego środowiska opiekuńczo-wychowawczego i edukacyjnego.

Sylwetka absolwenta 

Absolwent uzyska wiedzę, kompetencje i umiejętności w zakresie:

  • promowania rozwoju i uczenia się dziecka, kluczowej roli rodziny i środowiska w opiece wychowaniu, edukacji, leczeniu i terapii,
  • zindywidualizowanego wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny w ramach wielospecjalistycznego zespołu (wczesne rozpoznawanie potrzeb dziecka i rodziny oraz rozwiązywanie problemów zdrowia i funkcjonowania, warunkujących zaburzenia rozwojowe),
  • współpracy z rodziną i środowiskiem społeczno-wychowawczym we wspomaganiu rozwoju,
  • koordynowania prac w zakresie oceny funkcjonalnej i planowania pracy z dzieckiem, jego rodziną i środowiskiem,
  • realizacji zadań w sposób kompleksowy, skoordynowany w środowisku dziecka i rodziny zgodnie ze standardami WWR,
  • koordynacji działań podmiotów międzyresortowych, w celu zsynchronizowania opieki, wsparcia i dostępności,
  • optymalizowania włączenia dziecka i rodziny do lokalnej społeczności, transdyscyplinarnej pracy zespołowej prowadzonej w środowisku.

 

Program studiów

Program studiów w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i rodziny został przygotowany zgodnie z założeniami nowego międzyresortowego modelu wczesnego wspomagania zgodnie z wytycznymi uzyskanymi z Ministerstwa Edukacji i Nauki. Jest on skierowany głównie do osób pracujących z małymi dziećmi i ich rodzinami w placówkach edukacyjnych, terapeutycznych i opiekuńczych.

Wykładowcy 

Zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowaną kadrę pracowników Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach posiadających zarówno kwalifikacje, jak i kompetencje z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny a także lekarzy, nauczycieli, terapeutów – praktyków, współpracujących z Uniwersytetem Śląskim w ramach umów z interesariuszami zewnętrznymi.
Zespół wykładowców, dysponujących zróżnicowanymi kompetencjami i doświadczeniem, gwarantuje wysoką jakość oferty dydaktycznej.

Organizacja 

Czas trwania:
Semestry: 4
Liczba godzin: 1065

Organizacja zajęć:
Zajęcia odbywają się w piątek (od godz. 15.00), sobotę i niedzielę – średnio dwa zjazdy w miesiącu oraz dwa razy w miesiącu zajęcia on-line w godzinach popołudniowych (od godz. 16.00). Przewidywany jest tygodniowy zjazd wakacyjny – pierwsza połowa lipca.

Miejsce realizacji zajęć:
Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji, ul. Bielska 62; 43-400 Cieszyn

Kryteria ukończenia studiów:
Warunkiem zaliczenia studiów podyplomowych jest prezentacja indywidualnego planu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziny.

Dokument ukończenia studiów:
Absolwenci otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez Uniwersytet Śląski w Katowicach.


Kryteria kwalifikacji

Kandydaci 

Studia dedykowane są dla czynnych zawodowo nauczycieli: psychologów, pedagogów, logopedów, fizjoterapeutów posiadających przygotowanie pedagogiczne (nauczycielskie) zatrudnionych w szczególności w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych; nauczycieli, którzy mają doświadczenie w pracy z małym dzieckiem, z placówek w których obecnie realizowane jest wczesne wspomaganie rozwoju, nie posiadających kwalifikacji z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i jego rodziny.

Dodatkowe wymogi rekrutacji:

  • pierwszeństwo przyjęć mają kandydaci, których miejsce pracy umożliwia prowadzenie zajęć z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka zgodnie z art.127 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082) oraz przepisami wydanymi na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 1 tej ustawy
  • zróżnicowanie miejsca pracy i regionu, z których rekrutowani są kandydaci
  • potwierdzone przygotowanie pedagogiczne

Termin i miejsce składania dokumentów 

Termin rekrutacji: od 16 września do 10 października 2024 r.

Złóż dokumenty w sekretariacie
Dokumenty można składać osobiście w sekretariacie lub przesłać pocztą: ul. Bielska 62, 43 – 400 Cieszyn.

Wymagane dokumenty 

Kandydaci ubiegający się o przyjęcie na studia podyplomowe składają następujące dokumenty:

  • ankieta osobowa (podanie o przyjęcie na studia) – podpisywana elektronicznie w systemie IRK
  • klauzula RODO dla kandydatów studiów podyplomowych – podpisywana elektronicznie w systemie IRK
  • kserokopia dyplomu ukończenia studiów wyższych (oryginał dyplomu należy przedstawić do wglądu w sekretariacie przed rozpoczęciem zajęć)
  • w przypadku gdy kandydat legitymuje się dyplomem ukończenia studiów wyższych uzyskanym za granicą:
  1. poświadczenie dyplomu ukończenia studiów wyższych w formie legalizacji lub apostille;
  2. tłumaczenie przysięgłe dyplomu na język polski;
  3. zaświadczenie o uznaniu dyplomu ukończenia studiów wyższych wydanego za granicą lub oświadczenie kandydata o obowiązku dostarczenia takiego zaświadczenia w ciągu 30 dni od dnia jego uzyskania (w przypadku gdy dyplom ukończenia studiów wyższych podlega obowiązkowi nostryfikacji – zaświadczenie o nostryfikacji dyplomu albo oświadczenie kandydata o obowiązku dostarczenia zaświadczenia o nostryfikacji dyplomu w ciągu 30 dni od dnia jego uzyskania).

Po zakwalifikowaniu na studia wszystkie dokumenty muszą zostać wgrane do systemu IRK

Warunki przyjęcia 

O przyjęciu na studia podyplomowe decyduje kolejność zgłoszeń oraz wynik postępowania kwalifikacyjnego, o ile było przeprowadzone.

Planowany termin rozpoczęcia zajęć: październik 2024

Opłaty 

Studia finansowane są ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej. Uczestnicy nie ponoszą opłat za studia.

 

 

Kontakt

Kierownik studiów
dr Sylwia Wrona
e-mail: sylwia.wrona@us.edu.pl

Sekretariat
Aleksandra Kobielus
tel. 33 8546371
e-mail: aleksandra.kobielus@us.edu.pl

Miejsce realizacji zajęć:
Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji
ul. Bielska 62, 43-400 Cieszyn

tel. 33 8546371

Centrum Studiów Podyplomowych
ul. Uniwersytecka 4, pokój B0.33
40-007 Katowice
tel. 32 359 2347