Rekrutacja na Transform4Europe BA Tracks 2024/2025 na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Witness Testimony – Legal and Psychological Aspects

Szczegóły
Kod W5-LA-S2-KON-WT
Jednostka organizacyjna Wydział Prawa i Administracji
Forma studiów Stacjonarne
Poziom kształcenia Pierwszego stopnia
Języki wykładowe angielski
Limit miejsc 25
Czas trwania zajęcia rozpoczną się w semestrze letnim
  Zadaj pytanie
Obecnie nie trwają zapisy.

 

General data

syllabus

group instructor

dr Joanna Koczur 

ECTS credit allocation

3 ECTS

Type of class

Seminar, 20 hours

Course mode

online

Language

English

 

Course description:

The subject has the task of acquiring knowledge, experience and competence connected with the legal and psychological aspects of

witness's interview.

List of topics

1) The concept and types of witnesses.

2) Legal aspects of witness testimony.

3) Interview – preparation and strategy.

4) Interviewing witnesses – practical aspects.

5) Theoretical issues in the study of memory.

6) The impact of the factors (variables) on sincere witness testimony.

7) The influence of the interviewing witnesses on correctness their recalls – regarding script theory and disinformation. Cognitive

interview.

8) False confessions. Interpretation of verbal and non-verbal behaviour.

9) Estimating the reliability of eyewitness testimony and identification. Mistaken identification.

10) Interviewing children and the old adult witnesses – rules and strategy.

 

Required literature:

1) D. Zulawski, D. Wicklander, Practical Aspects of Interview and Interrogation, Second Edition, CRC Press, Boca Raton, London, New

York, Washington D.C. 2002.

2) E. Loftus, Eyewitness Testimony, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts, London, England, 1996.

3) T. J. Perfect, D. S. Lindsay (ed.), Applied Memory, SAGE, Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington 2014.

 

 

Supplementary reading:

1) D. Walton, Witness Testimony Evidence. Argumentation, Artificial Intelligence and Law, Cambridge University Press, Cambridge 2008.

2) E. Brimacombe, N. Quinton, N. Nance, L. Garrioch, Is Age Irrelevant? Perceptions of Young and Old Adult Eyewitnesses, „Law and Human Behavior” 1997, vol. 21, no. 6.

3) S. Kassin, Essentials of Psycholgy, Pearson Education, Upper Saddle River, New Jersey 2004.

 

Assessment methods and assessment criteria:

  • Practical exercises.
  • Active participation in discussion classes.
  • Final essay.
  • The final note is determined with: the score of written essay (80%) and preparing the practical exercises with active participation in
  • discussion classes (20%).
  • The final note depends on student’s knowledge and skills.