Kod | W5-LA-S2-KON-CAPWA |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Wydział Prawa i Administracji |
Forma studiów | Stacjonarne |
Poziom kształcenia | Pierwszego stopnia |
Języki wykładowe | angielski |
Limit miejsc | 25 |
Czas trwania | zajęcia rozpoczną się w semestrze letnim |
Zadaj pytanie |
General data |
|
group instructor |
dr Oliwia Rybak – Karkosz |
ECTS credit allocation |
3 ECTS |
Type of class |
Seminar, 20 hours |
Course mode |
online |
Language |
English |
Zakres tematów
- Podstawowe pojęcia związane z rynkiem i dziełami sztuki.
- Kradzież dzieł sztuki na przestrzeni wieków.
- Wandalizm i kidnapping dzieł sztuki.
- Nielegalny handel dziełami sztuki.
- Fałszerstwa dzieł sztuki - modus operandi fałszerzy.
- Fałszerstwa dzieł sztuki – casus Hana van Meegerena.
- Badanie autentyczności dzieł sztuki i sygnatur malarskich.
- Archeologia sądowa. Problemy prawne inwestowania na terenach dziedzictwa archeologicznego.
- Ochrona podwodnego dziedzictwa kulturowego.
- Wystąpienia studentów.
Literatura (fragmanty wskazane podczas zajęć):
- Chappell D., Hufnagel S., Contemporary Perspectives on the Detection, Investigation and Prosecution of Art Crime, Ashgate Publishing Limited, Farnham 2014
- Craddock P., Scientific Investigation of Copies, Fakes and Forgeries, Elsevier: Butterwoth-Heinemann, Amsterdam 2009
- Hoffman B.T., Art and Cultural Heritage. Law, Policy and Practice, Cambridge University Press, Cambridge 2006
- Jones M. (ed), Fake ? The Art of Deception, University of California Press, London 1990
- Saferstein r., Criminalistics. An introduction to forensic science, Pearson Education International, New Jersey 2007.
- Wecht C.H., Rago J.T. (ED.), Forensic Science and law, CRC Taylor & Francis. Boca Raton, London, New York 2006.
- Widacki J. (red.), Kryminalistyka, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2008
- Widła T., Ekspertyza sygnatury malarskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016
- Widła T., Forgery of artists' signatures (in:) Experiencing Graphology, "FREUND", London 1988.
- Widła T., Świat sygnatur, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017
- Wilk D., Fałszerstwa dzieł sztuki. Aspekty prawne i kryminalistyczne,Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2015
Metody i kryteria oceniania
Ocena dostateczna i dobra - obecność i aktywny udział w zajęciach. Ocena bardzo dobra - przygotowanie krótkiego wystąpienia (5 min pojedyczno lub do 10 min w parze) na wzór referatu konferencyjnego na wybrany przez studenta temat z obszaru kryminalistycznych aspektów ochrony dzieł sztuki.
Metody dydaktyczne
Wykład interaktywny - metoda interakcji prowadzącego ze studentami, materiał przedstawiany z wykorzystaniem technik multimedialnych (prezentacje multimedialne, zdjęcia, fragmenty filmów). Dyskusje dotyczące materiału przedstawionego na zajęciach.